Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

RPW/26759/2025
ankieta nr 49501

Komentarz Izby Win Polskich do całości projektu ustawy:

Co do zasady Izba Win Polskich przychyla się wprowadzeniu zmian do projektu ustawy. Jednocześnie, zwracamy uwagę, że zaproponowany projekt nie zawiera wystarczająco szczegółowych zapisów, które pozwoliłyby jednoznacznie ocenić skutki ekonomiczne, społeczne i prawne proponowanych zmian oraz zapewnić bezproblemowe warunki ich wprowadzenia na opakowaniach wyrobów alkoholowych. Projekt wymaga dalszego doprecyzowania.

Komentarz Izby Win Polskich do poszczególnych artykułów projektu ustawy:

Art. 1
Zaproponowane zapisy nie precyzują kwestii związanej z wielkością powierzchni, zakresem, wzorem i sposobem umieszczenia proponowanych treści, które mają być zastosowane na opakowaniach zawierających napoje alkoholowe. Zważywszy na fakt, iż wielkość etykiet ma ograniczoną powierzchnię i pełni już ważną funkcję informacyjną kwestie te są kluczowe i wymagają omówienia na etapie procedowania w parlamencie, a nie pozostawienia swobodnego wyboru właściwemu ministerstwu, które wprowadzi je w życie w drodze rozporządzenia.

Art. 2
Zaproponowany w projekcie czas, tj. 24 miesięczny okres od dnia wejścia w życie ustawy, w którym możliwa będzie sprzedaż napoi alkoholowych opatrzonych obecnymi etykietami, wymaga wydłużenia między innymi z uwagi na specyfikę produktu jakim jest wino. Zachowanie tak krótkiego okresu może doprowadzić do dodatkowych ekonomicznych strat producentów wina, a także podmiotów (pośrednicy, dystrybutorzy, restauratorzy, etc.), które dokonały zakupu towaru z obecnie obowiązującym wzorem etykiety z myślą o kilkuletnim okresie przechowywania, gwarantującym wzrost wartości produktu w czasie (wiele win przeznaczonych jest do starzenia przez wiele lat i często dzieje się to już po wprowadzeniu na rynek przez producenta). Straty ekonomiczne mogą zostać dodatkowo poniesione również przez podmioty zajmujące się obrotem handlowym, które nie zdążą wyprzedać wszystkich zakupionych win w proponowanym okresie 24 miesięcy. W związku z powyższym, postulujemy o przyjęcie zasady, która zapewni możliwość sprzedania produktów alkoholowych/wina z obecnie obowiązującą etykietą, wprowadzonych na rynek przed dniem wejścia w życie proponowanej zmiany ustawy do momentu wyczerpania zapasów.

Pełne stanowisko IWP do projektu ustawy TUTAJ

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi